Syyskokous hype ja toimenkuvat

Vuosi 2017 lähenee vääjäämättä ja on aika taas saada uutta verta ja uusia näkökulmia Pultereitten hallitukseen. Haluaisitko tulla mukaan päättämään, millaisia tapahtumia, liikuntakokeiluja ja Iskoksen juttuja ensi vuonna meille pultereille oikein tarjotaan? Tai haluaisitko päästä vaikuttamaan, mihin se 5 e jäsenmaksu oikein menee? Tai miten pulterit nähdään muualla yliopistossa? Tule mukaan Pultereitten hallitukseen puuhaamaan muitten kanssa – tää on oikeesti kivaa hommaa!

Tässä alla on listaus, mitä hommia Pultereitten hallituksessa ainakin olisi tarjolla. Ja lisää saa keksiä!

Hallitus:
Puheenjohtaja: johtaa puhetta hallituksen kokouksissa ja vastaa hallituksen ja yhdistyksen toiminnasta
Varapuheenjohtaja: johtaa puhetta hallituksen kokouksissa puheenjohtajan ollessa estynyt
Sihteeri: kirjoittaa pöytäkirjat hallituksen kokouksista ja ylläpitää arkistoa asiakirjoista
Taloudenhoitaja: vastaa yhdistyksen tileistä ja taloudesta
Tapahtumavastaava (TY): johtaa tapahtumien järjestämistä, vastaa myös urheilupuolesta
Tapahtumavastaava (ÅA): johtaa tapahtumien järjestämistä, vastaa myös urheilupuolesta
Tiedotusvastaava (TY): hoitaa sähköpostien välittämisen ja tapahtumista tiedottamisen pultereiden sähköpostilistalle sekä Facebook-ryhmään
Tiedotusvastaava (ÅA): hoitaa sähköpostien välittämisen ja tapahtumista tiedottamisen pultereiden ruotsinkieliselle sähköpostilistalle sekä ÅA:laisten facebook-ryhmään
Ekskursiovastaava: toimii ekskursioiden pääjärjestelijänä
Iskoksen päätoimittaja: vastaa ainejärjestölehden Iskoksen ilmestymisestä kerran lukukaudessa

Toimihenkilöt:
Taloudenhoitajan assistentti: auttaa taloudenhoitajaa osaamisensa mukaan esimerkiksi kirjanpidossa ja budjetin laskemisessa.
Koulutuspoliittinen vastaava eli KoPo (TY): vastaa KOUKE-henkilöiden ja laitosneuvostojen opiskelijajäsenten ohella opiskelijoiden mielipiteiden tuomisesta laitoshenkilökunnan tietoisuuteen
Koulutuspoliittinen vastaava eli KoPo (ÅA): vastaa KOUKE-henkilöiden ja laitosneuvostojen opiskelijajäsenten ohella opiskelijoiden mielipiteiden tuomisesta laitoshenkilökunnan tietoisuuteen
Sosiaalipoliittinen vastaava eli SoPo: vastaa opiskelijoiden henkisestä hyvinvoinnista opiskeluun ja muihin asioihin liittyen
Ekskursiotoimihenkilö(t): järjestävät ekskursioita ekskursiovastaavan apuna
Webmaster: vastaa mm. nettisivujen päivityksestä ja muista ATK-asioista
Iskoksen toimittaja(t): toimittavat Iskoksen kaksi kertaa vuodessa

Lisäksi tarvitaan:
-Edustaja Hybridi ry:n hallitukseen (mukana järjestämässä mm. Syys- ja Vappustarttia, tiedekuntatason toimintaa TY:n puolella)
-Kaksi virallista äänivaltaista henkilöä ja näille varahenkilöt Hybridi ry:n kevät- ja syyskokouksia varten (TY)
-Kaksi toiminnantarkastajaa ja näille varahenkilöt suorittamaan vuoden 2017 yhdistyksen tilintarkastuksen (TY tai ÅA)

(Koska entinen pj Maiju Kaartinen ilmaisi asian joskus näistä hommista niin hyvin, mitä sitä hyvää mennä muuttamaan. Tässä alla siis vähän yleistä sepustusta, millaista se hallituspuuha oikeastaan on. Kiitos Maiju!)
Kuten ylläolevasta listasta huomaa, hommia on paljon ja monenlaisia. Jos halukkaita aktiiveja kuitenkin löytyy enemmän, voidaan kehitellä lisää toimihenkilöitä. Tuplanakit on myös sallittuja, kuitenkin siten, että yksi henkilö voi hoitaa ainoastaan yhtä Pulterit ry:n hallituspestiä kerrallaan. Vaikka jokaisella hallituslaisella ja toimihenkilöllä on oma nimellinen tehtävänsä, kaikkea hoidetaan oikeasti yhdessä ja kaikkeen saa apua. Vanhat toimijat tulevat perehdyttämään uudet hommiinsa ja uusille annetaan myös epäviralliset testamentit, josta voi katsoa vinkkejä esimerkiksi tapahtumien järjestämiseen. Uusia aktiiveja tarvitaan aina vanhojen naamojen eläköityessä. Mikä on siis hallituslaisen ja toimihenkilön ero? Hallituslaiset ovat hallituksen kokouksissa äänivaltaisia sekä yhdistyksen toiminnassa velvoitettuja hoitamaan tiettyjä tehtäviä (bileissä myynti- ja siivousvuorot, osallistumaan kokouksiin jne). Toimihenkilöt eivät ole äänivaltaisia eikä heitä voi pakottaa siivoamaan… Harvoin me kyllä oikeastaan äänestetään ja ihan yhtä lailla kaikkien mielipiteitä kuunnellaan. Puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, sihteeri ja taloudenhoitaja ovat yhdistyksen viralliset nimenkirjoittajat (allekirjoittavat viralliset paperit).

Yhdistyksen kokous- ja asiakirjakieli on tällä hetkellä suomi, mutta täysin ruotsinkielisetkin jäsenet ovat tervetulleita sellaisiin hommiin, joihin pystyvät. Pyritään yhdessä vähentämään kielimuuria.

Jos homma kiinnostaa, mutta tästä sepustuksesta ei saanut tarpeeksi tietoa, niin kaikki ovat tervetulleita hallituksen kokouksiin vähän kattelemaan mikä homman nimi oikein on (seuraava kokous on muuten 31.10.2016 klo 15 Geotalon neloskerroksessa). Kaikilta nykyisiltä toimijoilta saa myös kysellä sähköpostilla, facessa tai suoraan heidän hommistaan ja toiminnasta yleensä. Yhteisesti yhteyttä voi ottaa osoitteeseen pulterithal@utu.fi.

Jos olet kiinnostunut jostain pestistä, niin ilmesty syyskokoukseen ja pidä huoli, että joku on paikalla ehdottamassa sinua haluamaasi hommaan. Jos samaan virkaan on useampi halukas, äänestetään, mutta kaikille halukkaille löytyy varmasti jotain tekemistä. Nykyiselle hallitukselle kannattaa myös huhuilla mielenkiinnosta etukäteen, jotta tiedetään että kaikkiin virkoihin löytyy joku.
Toivottavasti innokkaita löytyy, ettei kokous mene siihen, että kaikki 10 paikallaolijaa saa miljoona hommaa ja näin yhdistyksen toiminta jää vain muutaman tyypin harteille. Tää on oikeesti tosi antoisaa ja mukavaa hommaa (ja hieno lisä CV:hen), kunhan tekijöitä riittää.
Nähdään kaikki syyskokouksessa!

t. Senja, varapj (ja kiitokset vielä Maijulle pohjasta!)